조각가      Sunghoi Kim

 

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Education 

 

예천 대창고 졸업 
미국 뉴욕주립대학교(BUFFALO)  대학원 졸업 홍익대학교 조소과 대학 및 대학원 졸업 

HONGIK UNIVERSITY 
STATE UNIVERSITY OF N.Y. AT BUFFALO
(MFA)

TEACHING EXPERIENCES

 

92-93 : 미국, 뉴욕주립대학교 미술과
93-96 : 미국, 윌리암 앤드메리 대학   
⊙ 서울시립대강남대, 삼육대, 목원대

⊙ 현재 삼육대 출강

1997- current.    SAMYOOK UNIV.
1993-1996 : THE COLLEGE OF WILLIAM AND MARY

1992-1993 : S.U.N.Y. AT BUFFALO

1983-1989 ILSIN STONE CO.

GENERAL EXPERIENCES & MEMBERSHIP

 

 사단법인 한국전업미술가협회 이사

 한국미술협회 회원

 홍익조각회 회원

 공간과 조형 그룹 회원  

 1983-1989 주식회사 일신석재 연구개발실

 1990-1991 뉴욕 BIG-ORBIT 갤러리 운영자문위원

 문화관광부 심의위원

 서울시 미술장식품 심의위원

 현재-한국전업미술가협회 부이사장, 서초미협 부회장

2000-current.Director of Korean Professional Artist Association.

1983-1989 ILSIN STONE CO. .

Member of Korea Artist Association, Hongik Sculpture Group, Kwangjang Sculpture Group, Group Space and Art.

COLLECTION

 

⊙ 제주도 신천지 조각공원 
HUF HAUS GMBH & CO. 독일 
BURCHFIELD ART CENTER, 미국 
JAMESTOWN-YORKTOWN FOUNDATION, 미국

JAEJUDO SCULPTURE PARK, KOREA
  OUR LADY OF FATIMA SHRINE, NY
  HUF HAUS GMBH & CO. GERMANY
  BURCHFIELD ART CENTER, NY
  JAMESTOWN-YORKTOWN FOUNDATION

 공공조각

o 성 김대건 동상, 美國 뉴욕

o 난계 박연 동상 제작, 충북 영동

o 창원시 문화회관 상징 조형물, 경남 창원

o 화성시청 상징조형물, 경기 화성

o 도자기 엑스포 기념조형, 경기 여주

o 조용호 신부 흉상, 성공회대학교, 서울

한국외환은행 부전사옥, 부산

신도림 동아한신 아파트, 서울

부평 정우아파트 미술장식품, 경기

롯데백화점 미술장식품, 울산

그 외 다수

SOLO EXHIBITIONS

 

1991, 2人展 BUTLER LIBRARY, 美國 뉴욕
1992  BURCHFIELD ART CENTER,
뉴욕 
1993  BIG ORBIT GALLERY,
뉴욕 
1994  ANDREWS GALLERY, 
버지니아
1999 
문예진흥원미술회관, 서울
2000 
서울무역전시관, 서울 

2001  예술의 전당, 서울

2003 스페이스129, 대구

2003,  Space129, DAEGU

2001,  SEOUL ARTS CENTER, SEOUL
 2000,  SEOUL TRADE CENTER, SEOUL 
 1999,  ART & CULTURE CENTER, SEOUL
 1994,  ANDREWS GALLERY,  VA
 1993,  BIG ORBIT GALLERY, NY
 1992,  BURCHFIELD ART CENTER, NY

 1991,  BUTLER LIBRARY, NY,2 PERSON

INTERNATIONAL EXHIBITIONS

 

1991  "METAL", BIG ORBIT GALLERY, 뉴욕 
1992  "MODERNISM-POSTMODERNISM", 
          BETHUNE GALLERY,  뉴욕 
1993  "X-SIGHTINGS"초대전,  ANDERSON 
          GALLERY, 뉴욕 
1994  "조각3인전" CHARLES TAYLOR ART CENTER,            버지니아 
1994  "20YEARS OF CULTURAL ENRICHMENT",    워싱턴 D.C. 
1996  "WILLIAM & MARY 대학 교수 작품전", 버지니아   

1997  "나구리호수 국제 조각전", 동경 日本

2002 "풍자전", 일본 나고야

2002 NAGOYA, JAPAN 

1997 NAGURI LAKE SHOW, JAPAN

1991  "METAL", BIG ORBIT GALLERY, NY
1994  "SCULPTURE BY THREE" CHARLES           TAYLOR ART CENTER, VA
 1994  "20YEARS OF CULTURAL ENRICHMENT",  WASHINGTON D.C. 
 1993  "X-SIGHTINGS",  ANDERSON 
          GALLERY, NY
 1992  "MODERNISM-POSTMODERNISM", 
          BETHUNE GALLERY,  NY

  GROUP SHOWS

 

1982  "야외전", 홍익 대학교 
1983  "4인 조각전", 윤 갤러리 
1984  "15인의 젊은 조각가전", 박려숙 화랑 
1986  "조각-경향 14", 바탕골 미술관 
1987  "종교와 조각" 한강 갤러리 
1989  "한국성-그 변용과 가늠전", 동덕 화랑 
1998  "공연 속의 조각전", 국립중앙극장 
1999  "공원 속의 사람과 이벤트", 여의도 공원

2000  "한국현대조각 초대전", 춘천문화방송 
2001  "
한국미술대작전", 예술의 전당

             -
그 외 100 여회 단체전 출품 -

SINCE 1982, EXHIBITED IN KOREA, JAPAN, AND USA

 저술 Publication

 

⊙ 생성원리에 따른 찰흙조형

⊙ 번역서 {서양현대 조각사}, 허버트 리드 저, 시공사

CLAY SCULPTURE FROM EGG FORM

TRANSLATION INTO KOREAN - "MODERN SCULPTURE",  HEBERT READ


 

I am a muti-directional style sculptor, because I do not want to confine my art in one or a few styles.  My works are made of a variety of materials: bronze, metal, terracotta, wood, stone, aluminum, found objects, etc.

Through my career, I mastered every possible technique for sculpture, as I knew from traditional ones (casting, stone carving, and welding) to new ones (resin, pneumatic tooling, and mixed media working). As the result, I developed a kind of new method of bronze casting-pouring molten hot bronze into stone, as well as a technique of stone dyeing.

I have worked by depending on my ideas. When I have an idea, I choose an appropriate technique and material for that idea. Of course, formalistic aspect of art is important, but subject is for me more important than formalistic aspect. Even if I do not have my own formal style, the subject of my works has consistency. I am interested in social issues such as crime, overpopulation, environment, etc. I approach indirectly and gently those problems by studying real nature of human being. I am trying to trace social problems to their origin-human character.

My works deal with serious subjects, and sometimes they are comic and cynical. But it is easy to understand them. I want to make viewers enjoy my works without trouble. Especially installation work is very effective to express my idea and to match my style. I am afraid of giving only one answer about any subject in question. Therefore, sometimes I leave those problems unanswered in my works so that viewers may solve them or make their own story.     1998.1